divendres, 15 de setembre del 2017

El tobogan fa 50 anys

Bé, per ser més exactes, l’edifici de la parròquia de Santa Maria de Sales, obra de l’arquitecte austríac Robert Kramreiter, fa cinquanta anys. 

Vaig tenir un professor d’història de l’art que em va ajudar a entendre que quan contemplem un edifici, una cosa és la decoració (pictòrica o escultòrica) i l’altra és la configuració de l’espai, que és pròpiament l’arquitectura. Contemplada amb aquests ulls, he de reconèixer que aquest espai tan irregular de la parròquia de Santa Maria de Sales, que s’obre a mil perspectives diferents, em sembla fascinant. Fins i tot m’agrada el contrast del formigó amb la fusta, i per descomptat, m’encanten els vitralls. Línies corbes als sostres i a les parets m’han recordat la petita capella protestant oberta al camp de concentració de Dachau, prop de Múnic. Com a Santa Maria de Sales, no hi ha espais quadrats o rectangulars, volgudament, com a resposta a la simetria dels barracons.

Si voleu conèixer la història de la construcció de l’església, podeu llegir el llibre de Manel Simó Santa Maria de Sales de Viladecans. 50 años de presencia. Hi trobareu, molt ben documentades (Mn. Celestino Bravo ho guarda tot!) totes les vicissituds en la construcció de l’obra. Podeu comprar el llibre, per 10 €, a Els Nou Rals o a la mateixa parròquia.


El llibre es va presentar el passat 26 d’agost a la parròquia de Santa Maria de Sales, amb Mn. Celestino Bravo, Mn. Manel Simó, i diversos testimonis, no només de la construcció de l’església sinó de la tasca parroquial al llarg d’aquests cinquanta anys.

Mercè Solé