divendres, 15 de març del 2024

L’arròs i la familia del Manquet

 

Josep Iturrioz i la seva dona, Pepita Vicente

La immediata postguerra va ser terrible per als perdedors, totes les guerres son terribles per als qui perden. Aquesta va ser la realitat de la meva família materna particularment a partir del moment en què el meu avi Josep Iturrioz Rebull, el Manquet, va ser delatat, jutjat, i condemnat a mort pel seu paper durant la guerra a Viladecans, pena que després li va ser commutada per cadena perpètua, i va sortir amb llibertat condicional, set anys més tard. El Josep Lligadas ja ha escrit diversos articles dedicats a la seva figura política i humana durant aquells anys nefastos i no cal que jo, el seu net, m’estengui en el que ja sabem.

Voldria parlar, en canvi, de les conseqüències que aquest estat de coses va tenir per a la resta de la família mentre va ser a la presó, ja que penso que si no ho faig jo potser no ho farà ningú. Quan mon avi va ingressar a la Model de Barcelona va deixar la família desatesa a Viladecans; la meva àvia Pepita, la meva mare, la Maria, filla gran, la meva tieta Mercè i el meu oncle Josep, el més petit, que al final de la guerra tenia cinc anys. Al Josep el van posar en un hospici i la Mercè i la Maria es van quedar amb la seva mare a la casa del carrer Carles Altés. Es van haver d’espavilar com van poder i una de les coses en què es van involucrar va ser l’estraperlo de l’arròs, que anaven a buscar al Baix Camp de Tarragona i venien al colmado de Cal Borni de Viladecans i, a vegades, a Barcelona.

La meva àvia va tenir un entrebanc molt dur una vegada quan va esser aturada per la policia a la Plaça Universitat i li van trobar ous frescos i quatre coses més al cistell, que no eren estraperlo, eren del seu hort de Viladecans i les portava a la part de la seva família que vivia al carrer Lleó del Raval. La policia no la va creure i se la van emportar detinguda a comissaria. Un cop allà, li van tallar el cabell de qualsevol manera i la van tenir dreta sense deixar-la seure. Amb l’ensurt i la por li va venir la regla, que li va regalimar cames avall fins a terra sense que ningú l’ajudés, fins que un policia, un bon home, li va anar a buscar alguna cosa a la farmàcia perquè es pogués rentar. Al final la van deixar anar. Aquesta experiència va deixar molt tocada a l’avia Pepita, que no era precisament poruga com ja havia demostrat en altres ocasions.

A partir d’aquest episodi va ser la filla gran, la meva mare, tota sola, que va continuar amb el tragí de l’arròs. El que segueix es el que ella em va explicar quan jo em vaig començar a interessar per la historia familiar i la de Catalunya i Espanya com a contingut del treball artístic. Ja portava uns quants anys a Estats Units i crec que aquesta distància física però també emocional em va permetre centrar-me intel·lectualment en aquests temes que, mentre vivia a Barcelona, m’havia sigut completament impossible d’abordar. Viure a la Espanya Una, Grande y Libre, em representava una humiliació constant, acompanyada d’una vida familiar molt complexa i no massa fàcil. Per això als dinou anys me’n vaig anar a Paris i, un cop a fora, ja mai vaig tornar del tot.

Però parlàvem de la meva mare Maria i l’assumpte de l’arròs. M’explicava que el viatge cap al sud era llarg i tediós pel mal estat de les vies, dels mateixos trens i les parades constants, per avaries, controls de la Guardia Civil, etc. Anaven tan a poc a poc que podies baixar del tren i anar caminant al costat de la via sense por de perdre’l. La tornada, però, era una altre cosa ben diferent. Tornaven tots, homes i dones, carregats amb el mocador de fer farcells a rebentar vigilant constantment els controls de la “Benemérita” que paraven els trens on els hi petava i confiscaven el que trobaven. Tothom es treia de la butxaca trucs per evitar perdre l’arròs i les despeses d’aconseguir-lo; si el perdies no el venies i no menjaves. N’hi havia que desmuntaven les plaques de fusta del vàter, posaven l’arròs en els forats i tornaven a muntar les plaques. A part que els guàrdies civils se les sabien totes, quan arribaven a Barcelona havien de revertir l’operació quan entraven a l’estació, cosa que no tenia res de fàcil. Era tot molt agosarat, desesperat, sense saber mai què t’esperava al final de la propera corba. Hi va haver un cop que un xicot jove, en veure pujar la parella de guàrdies civils, es va enfilar al sostre del vagó amb els paquets que portava mentre la bòfia feia el registre en marxa. Com que anava vigilant als polis, en un rar moment en què el tren anava de pressa, l’entrada d’un túnel el va decapitar. La meva mare anava asseguda al mateix vagó amb la finestra oberta i el braç recolzat al marc (era a l’estiu) i de sobte va notar quelcom humit al braç i era la sang del pobre xicot que acabava de morir al sostre.

Maria Iturrioz Vicente, l’any 1944, amb el Tono, un ximpanzé que ella va criar quan treballava a l'instituto Canino Rex del carrer Petritxol de Barcelona. Aquesta feina li va permetre deixar l'estraperlo.
                                                       

El truc que es va inventar la Maria per marejar-los la perdiu va ser una mena de faldilla que ella mateixa es va fer –cosia molt bé–, lligada al davant i sospesa de dos tirant creuats que es posava sota del vestit normal. He inclòs una foto de la reproducció que em va fer quan li vaig demanar, ja fa anys (ara és part de la meva obra La Campana Hermètica que és a la col·lecció permanent del Museu d’Art Contemporani de Barcelona [MACBA]). La faldilla estava composta per compartiments verticals, com saquets, que feien tota la llargada de la faldilla. En aquests compartiments arribava a portar dotze kilos o més d’arròs, el problema era que no podia seure pel perill de que el teixit de la faldilla clandestina s’estripés per la pressió. Havia d’anar molt a l’aguait. Tot això ho complementava portant un cistell petit amb una mica d’arròs i quatre coses més de manera que si el guàrdies volien tafanejar es fixessin en la cistella i no busquessin més enllà. Si es donava el cas que havia de baixar del tren per esquivar la policia el més probable era que aleshores hagués de quedar-se a la via i anar caminant fins a la propera estació o agafar un altre tren en direcció a Barcelona sobre la marxa. Afortunadament la baixa velocitat dels trens feia que no fos massa difícil per a una dona que aleshores tenia vint anys.

Una cosa que em va impressionar molt quan la vaig sentir per primera vegada va ser que caminant per la via del tren una vegada, estava esgotada i es va asseure a sobre d’un munt de rocs. D’entrada no se’n va adonar, però aviat va veure dues botes que sortien de sota les pedres. Estava asseguda a sobre de la tomba d’un soldat mort en combat i enterrat superficialment on va caure. En una altra ocasió se li creuar corrent un gos feréstec que portava un braç sencer a la boca. A partir d’aquí s’hi va començar a fixar més i va començar a veure més gossos rapinyant cadàvers de soldats. Tot just feia un parell d’anys que s’havia acabat la guerra. Em deia que fins i tot en veia bastants a sota els arbres sense enterrar, “secs com un bacallà”, en paraules de la Maria.

Reproducció de la faldilla de doble tela que Maria Iturrioz duia quan feia l'estraperlo, reproduïda per ella mateixa.

Va haver de ser un temps duríssim, despietat, per a molta gent. A partir del any 45 i amb la desfeta de l’Alemanya nazi i de la Itàlia feixista al final de II Guerra Mundial i possiblement sota consell del general Moscardó, que havia estat governador militar de Barcelona, aliadòfil durant la II Guerra Mundial i, a partir de 1945, cap de la Casa Militar de Franco, aquest s’avingués a afluixar una mica la repressió –que fins aquell moment havia sigut implacable– per començar a congraciar-se amb els països aliats amb els quals no tindria més remei que relacionar-se i fer la pilota si volia tornar a la comunitat de nacions civilitzades. Jo crec que va ser va ser degut a aquest canvi de context polític internacional que el meu avi va sortir de la presó en llibertat condicional fins que el 1960 va ser finalment exonerat.

Amb la meva mare sempre vaig tenir una relació molt estreta i franca. Sempre ens vam entendre molt bé, gairebé més com a amics que com a mare i fill. Li podia preguntar el que fos sobre el que fos i sempre vam parlar com a adults de la història familiar, de la guerra, de tot en definitiva. Se’m va quedar una pregunta a la gola que mai li vaig fer, potser si hagués viscut una mica més hagués acabat fent-li. La pregunta era com s’ho va fer per fer el que va fer tota sola per ajudar la família en un moment tan dur per a tothom, però especialment per a les dones soles amb els pares, marits, germans i fills morts o a la presó amb condemnes de penitència que no s’acabaven mai? Va esser molestada sexualment? Va haver de transigir per no perdre els farcells d’arròs que portava? No ho sabré mai. Si hagués estat el cas no hagués tingut cap importància per a mi, apart del mal físic i emocional que ella hagués hagut de suportar. La meva mare era molt valenta i molt guapa. Totes les mares ho són. Però la meva era molt, molt guapa.

Francesc Torres Iturrioz,

Jersey City, New Jersey, EUA, 2024