Sis de la tarda tornant de la feina, paro a posar benzina al carrer Segle XXI, estic cansat, tiro cap a casa al carrer Sant Marià i tardo 45 minuts. Aquest matí pels volts de les 9 n’he tardat uns 25 més fent el sentit contrari. N’estic fart”.
“Fem el cafè abans d’entrar a l’Hospital de Bellvitge i em pregunten els companys per què sempre arribo nerviosa, jo els explico que cada matí la mateixa història, el bus 86 o 87 tarda 30 minuts només en anar de l’avinguda de la Roureda on visc a la carretera de la Vila, cada dia el mateix trànsit. I un dels companys, que també és de Viladecans i viu a Torre Roja, ens comenta que cada tarda sol trigar de mitjana 40 minuts des de carretera de la Vila a Jocs Olímpics. L’avinguda Francesc Macià sempre va col·lapsada igual que Josep Tarradellas. “Això és insostenible”, es queixen tots.
Aquests són només alguns exemples reals dels problemes de mobilitat a Viladecans, n’hi ha molts més, i quan ho planteges a l’equip de govern (PSC+ICV) et pregunten tot rient d’on ho has tret tot això, com has fet l’estudi i amb quina mostra has fet l’estadística per determinar que hi ha problemes de trànsit. És evident que només cal preguntar als usuaris i consultar de tant en tant el Google Maps per comprovar com destaca el color vermell en algunes vies i et marca els tempos. Els veïns estan cansats i volen solucions, perquè aquests congestions són cròniques, inacceptables i generen més contaminació.
Els municipis com Viladecans tenen un Pla de Mobilitat Urbana (PMU) per configurar les estratègies de mobilitat sostenible, l’últim aprovat el 2015 amb dades de 2011. De fet, és el document de treball bàsic que defineix les estratègies a seguir per reduir la mobilitat de vehicles privats i potenciar el transport públic. L’objectiu final és millorar la qualitat de vida dels habitants. Cal aprovar un nou PMU el 2021 i l’any de recollida de dades pel proper anàlisi és aquest 2018. Per això des del grup municipal d’ERC hem reclamat al Ple de novembre que es posi fil a l’agulla i s’analitzin els problemes de trànsit que pateixen diàriament molts conductors, empitjorant l’aire que respirem. Calen solucions reals per als problemes reals.
El PMU 2015 ja assenyalava l’avinguda de la Generalitat, el carrer de l’Agricultura, l’avinguda Francesc Macià i l’avinguda de l’Estatut (C-245) com a vies més conflictives, i els accessos a la ciutat des de la C32 com a vies i interseccions interiors a la ciutat afectades per índexs de saturació per sobre del 75 %. Actualment hauríem d’afegir en aquest llistat el carrer Marià Sanjuan, la carretera de Sant Climent o l’avinguda Josep Tarradellas, entre altres.
Resoldre tots els problemes de mobilitat de Viladecans és obvi que no correspon només a l’Ajuntament, perquè si l’Estat acabés les obres de la C32 a Sant Boi no hi hauria tants problemes per accedir a l’autopista al matí i si els trens s’aturessin amb la freqüència que mereix una població de 65.000 habitants també es reduiria el trànsit. S’ha de dir que quan els trens s’aturin com toca –quan el Ministeri d’Interior acabi les obres del Corredor del Mediterrani a Vandellòs– necessitarem un pàrquing de l’estació més gran per incentivar els trajectes en tren.
També cal tenir en compte que les dades per a l’anàlisi de l’actual PMU es van prendre el 2011, en plena crisi econòmica i, per tant, quan els desplaçaments es van desplomar.
A més, el PMU 2015 només té en compte com a sectors urbanístics i equipaments previstos en els propers sis anys (fins el 2021) el Pla parcial de Ca n’Alemany i el Pla de Llevant, i no té en compte el nou bloc d’habitatges a l’antiga fàbrica de les Panes (més cotxes a Francesc Macià), la reforma del Polígon Industrial Centre, l’outlet, la transformació del sector Roca, els habitatges a l’antic Poliesportiu Centre, la segona fase de la Plaça Constitució (més pisos, més trànsit i més densificació a la Montserratina, on ja hi ha un problema greu d’aparcament), els pisos de la prolongació de Pere Masallach... Estem parlant de molts habitatges nous i, en conseqüència, d’un increment molt considerable de la mobilitat en unes zones amb una concentració ja desmesurada de trànsit, com seria Montserratina i Barri Antic. Construir massivament i treballar sobre documents amb dades actualitzades el 2011 no ens poden donar una visió real i de conjunt de la mobilitat a Viladecans. Calen solucions ja.
I no ens serveix el que ens recomana l’alcalde Ruiz a molts com jo: que busquem feina a Viladecans els que hem d’anar a treballar cada dia a Barcelona o fora de la ciutat. Com quan diu que no fa falta una piscina municipal descoberta perquè ja tenim quilòmetres de platja.
Myriam Moysset
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada