Després de mig any de funcionament el que podem dir és que els serveis de mobilitat adjudicats a la companyia UTE Avanza Baix són lluny del nivell esperat.
UTE Avanza Baix va guanyar la licitació pública ara farà un any (27 de juliol de 2021) basada en un Plec de Condicions Tècniques i Econòmiques (PCTE) publicat el 7 de febrer del 2020. El PCTE és un document ben dissenyat i explícit que suposa un repte en la millora del servei en un horitzó de cinc anys (31 de desembre de 2026) amb: actualització de la flota d‘autobusos, informació del servei, confortabilitat i seguretat dels vehicles, sostenibilitat i respecte al medi ambient, etc.
Un cop adjudicada la licitació a UTE Avanza Baix, i segons s‘indica al PCTE, el servei té dos braços executors:
AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona): responsable de la planificació i del marc de referència per a la prestació del servei.
UTE Avanza Baix: responsable de la programació i operació del servei a partir de la definició realitzada per l‘AMB, així com de la correcta assignació i gestió dels mitjans tècnics i humans disponibles.
El servei amb UTE Avanza Baix començà a operar el diumenge 26 de desembre del 2021 amb retards, falta d‘informació, estat deficient dels vehicles, suspensió temporal de línies... Segons la companyia, el mal venia de que s‘habien trobat amb menys autobusos subrogats dels esperats: el servei licitat requeria 187 vehicles dels quals 146 els subrogava AMB a UTE Avanza Baix. Els 41 restants que faltaven eren propietat de l‘anterior companyia adjudicatària (Mohn, S.L.), que òbviament no els regalaria, i ara els havia d‘aportar UTE Avanza Baix.
Que AMB només subrogava 146 autobusos era el previst per el PCTE i AMB, amb la seva capacitat de responsable de planificació, no va control·lar-ho convenientment i UTE Avanza Baix va aportar uns autobusos al límit de l‘edat útil i amb necessitat de posta a punt.
En pregunta registrada a AMB el 10 de febrer en aquest sentit, la resposta de la Direcció d‘Àrea de Mobilitat i Transports de l‘AMB fou carregar la culpa a l‘anterior empresa (Mohn, S.L.) per la falta de manteniment dels autobusos. Una excusa a la qual el nostre ajuntament de Viladecans s‘hi abonava quan tenia oportunitat però que després d‘un any de canvi de titular de la licitació ja no es pot acceptar (si és que abans era acceptable).
A dia d‘avui els autobusos han envellit, alguns ja haurien d‘estar retirats complint amb el contracte. Segons la Direcció d‘Àrea de Mobilitat i Transports de l‘AMB el 10 de febrer de 2022 s‘han comprat 136 vehicles nous. Quina és la previsió per la posada en servei? O és que hi ha marge fins a finals d‘any de servei (com indica el PCTE)?
Mig any de queixes dels usuaris centrat en les deficiències puntuals de l‘estat interior i exterior dels vehicles, de la seguretat i de la manca d‘informació. Queixes que s‘haurien de vehicular a través d‘atenció al client de l‘empresa si fos possible, ja que segons la companyia només reben dues queixes diàries, nivell normal pel servei realitzat (!).
I no només hi ha queixes dels usuaris sinó també dels treballadors que han estat mirant de fer un servei amb recursos per sota dels esperats: serveis personals deficients, vehicles assignats amb funcionament no correcte, proteccions en època Covid deficients, etc.
Com s‘indica en el PCTE qui té „potestat“ però de redreçar la situació és la Direcció d‘Àrea de Mobilitat i Transports de l‘AMB “...supervisant en qualsevol moment de la durada del Contracte el desenvolupament dels diferents protocols exigits a l‘empresa adjudicatària en relació amb el desenvolupament de la seva activitat i verificar-ne la correcta aplicació“.
Tomàs Caroz Martínez
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada