divendres, 15 de juliol del 2022

Pèssima qualitat del servei de bus a Viladecans

Portem mesos amb un pèssim transport públic per carretera. Amb el canvi de companyia de Mohn a Avanza, el 26 de desembre del 2021, només hem fet que perdre-hi. El perquè és molt complex però creiem que gran part de la culpa la té la Vicepresidència de Mobilitat, Transports i Sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana, capitanejada pel PSC amb el Sr. Poveda al capdavant. En primer lloc per no fer una inspecció i anàlisi detallada de l’estat dels busos que operava Mohn quan va saber, el 27 de juliol del 2021, que havia perdut el concurs i no continuaria amb la concessió. En segon lloc per incloure al plec tècnic que s’acceptaven autobusos de fins a 15 anys d’antiguitat, en adonar-se que 41 busos dels 187 totals existents (22%) no es podrien subrogar perquè eren propietat de Mohn. En tercer lloc per no fer un seguiment exhaustiu des de l’inici d’un concurs complex analitzant les incidències, i per últim, per delegar tota la responsabilitat del mal funcionament del servei a la nova empresa. Cal afegir que Avanza també té moltíssima culpa per manca de previsió, gestió i organització en l’execució del concurs, així com els alcaldes i alcaldesses dels municipis afectats per no liderar aquesta crisi. Cal assumir responsabilitats i cal actuar amb diligència i celeritat.

La crua realitat és que el servei és nefast i les queixes dels usuaris són constants. El mal estat dels busos és generalitzat i això provoca inseguretat als treballadors i usuaris. Cada dia hi ha entre 30 i 60 serveis sense sortir per avaria o per problemes de climatització, i el servei es fa amb busos bruts, trencats, rampes de mobilitat reduïda sense funcionar... Intolerable i inacceptable (en podeu veure exemples a les xarxes). Portem mesos exigint a l’AMB que adscrigui busos d’altres concursos per substituir els vells i avariats mentre no arribi la primera remesa de renovació de la flota al desembre 2022 o gener 2023. I a l’alcalde Carles Ruiz també li hem exigit en innombrables ocasions que pressioni a l’AMB, que li exigeixi que resolgui la situació, que sigui contundent amb el seu company de partit, sense èxit. Al Ple del 26 de maig el senyor Mazón ens va dir que es reunien setmanalment amb l’AMB, però ens preguntem amb quina finalitat, perquè per resoldre la situació no ho sembla pas. I l’alcalde, al Ple del 30 de juny, ens va dir que en uns mesos es resoldria tot plegat. I ho va dir molest, no perquè l’indignés el nefast servei, sinó perquè l’havíem interpel·lat per no donar informació correcta al seu xat. 

El 5 de juliol, cinc dies després del Ple on l’alcalde va treure ferro a les deficiències del servei d’autobusos i es va enfadar perquè li vam retreure ser tant poc precís amb la informació al respecte, les alcaldies dels municipis d’aquesta concessió van emetre un comunicat exigint responsabilitats a l’AMB. L’alcalde Ruiz va compartir el comunicat a les seves xarxes socials. Fet absolutament incoherent amb la inacció i passivitat de tots els mesos anteriors. Ens preguntem si aquest canvi d’actitud té a veure amb l’increment de la pressió que estan rebent, com la convocatòria del dia 9 de juliol, associacions, entitats i sindicats per reclamar un servei de bus digne. Per l’èxit de la recollida de signatures que hem impulsat des d’ERC Viladecans per a fer una queixa al Síndic de Greuges. O pel reportatge del programa “Els matins” de TV3, que van emetre l’endemà del comunicat i que hi vam col·laborar, informant a la periodista i enviant-li documentació i contactes. O potser, aquests alcaldes i alcaldesses, simplement han vist la llum. Ens alegrem molt que per fi se sumin a exigir a l’AMB que resolguin tot els problemes JA! No podem esperar uns mesos, perquè ja en portem molts acumulats. Uns mesos que podríem haver reduït si el PSC i Comuns haguessin donat suport a la moció d’ERC Viladecans on demanàvem la creació d’una comissió de seguiment dels problemes que estaven començant a sorgir amb la qualitat del servei de bus i de les males condicions laborals dels treballadors. Si s’hagués creat aquella comissió de seguiment segurament ara estaríem en un altre escenari.

Per últim afegir que, dels 304 nous autobusos sostenibles que anirà rebent l’AMB aquests propers anys, ja se n’ha rebut 8 per al Barcelonès Nord i 22 híbrids per als veïns de Sant Boi, per un contracte que encara no ha canviat de mans. Podem afirmar doncs que el nostre alcalde no ha estat gaire hàbil a l’hora de posicionar Viladecans a les prioritats de l’AMB. A finals del 2022 n’arriben 13 més per a Sant Boi i els primers 87 per al servei del Baix Llobregat sud. Durant el 2023 n’arribaran 40 més per a Sant Boi, 49 més per al Baix Llobregat Sud i 98 per l’Hospitalet i Barcelonès nord. Aquesta és la realitat. Els responsables polítics de l’àmbit han de resoldre la pèssima qualitat del servei de bus que pateixen els veïns de Viladecans i rodalies.

Myriam Moysset

La mani del 9 de juliol  per un transport digne:


Jaume Muns