dimarts, 15 de febrer del 2022

Adeu a Mohn, benvinguda Avanza: cap a un transport interurbà més sostenible

El passat 26 de desembre l’empresa Avanza va fer efectiu el relleu a l’empresa Mohn en el servei de transport d’autobús a l’àrea metropolitana sud. Uns sis mesos abans, la companyia Avanza va quedar guanyadora del concurs per a prestar aquest servei de transport públic a la nostra zona metropolitana. La gestió d’aquest servei el presta l’Àrea Metropolitana de Barcelona, entitat que és la responsable de convocar el concurs, i de garantir el bon funcionament del servei un cop s’ha adjudicat. 

La nova contracta aporta diverses millores tant en els combois com en el servei, amb un increment en la freqüència de les línies existents, i la creació de noves línies. Tot i un inici del traspàs del servei una mica mogut, amb algunes incidències ocorregudes durant les primeres setmanes del mes de gener, ja solucionades, al llarg dels propers mesos d’aquest 2022 s’aniran observant aquestes millores. S’incorporaran a la línia Metropolitana Sud 136 nous combois, dels quals 33 seran 100% elèctrics i la resta, híbrids amb motors molt més eficients, de baixes emissions. Aquesta nova flota de vehicles ajudaran a reduir encara més les emissions de gasos d’efecte hivernacle i contaminants, i contribuir a assolir els compromisos internacionals en reducció de CO2 i millora de la qualitat de l’aire. El 2023 i 2024 s’incorporaran 14 autobusos híbrids més (la meitat cada any), fins a pràcticament haver renovat tota la flota de busos. 

A Viladecans, les millores en el servei es focalitzen en un augment de la freqüència en algunes línies, passant dels 30 a 20 minuts en hora punta. Els busos urbans, el Vilabus, passen també a 20 minuts de freqüència de pas en hores puntes, i a mig termini es replantejarà el seu recorregut per incorporar els nous espais de la ciutat, i la creació d’una nova línia de bus urbà regular. 

El bus nocturn que passa per Viladecans també millorarà, canviant el recorregut de forma que serà més directe, amb un temps de viatge d’uns 20 minuts entre Barcelona i Viladecans. Ja no donarà aquella volta de més d’una hora fins arribar a Viladecans des de Barcelona, que ens dissuadia a molts a agafar el bus per tornar per la nit cap a Viladecans des de Barcelona. 

Es crea una nova línia, la E98, que unirà Viladecans amb la zona de Maria Cristina, a la Diagonal de la ciutat veïna de Barcelona, de forma directa. D’aquesta forma es reforçarà la L97, una de les més usades pels usuaris del bus, i que quan passa per Viladecans sovint arriba plena de viatgers. La E98 tindrà el seu inici a Viladecans, i per tant serà utilitzada pràcticament de forma exclusiva pels veïns i veïnes de la ciutat. Tindrà una freqüència de pas de 15 minuts entre les 6 i les 10 del matí en sentit Barcelona, i de 13:30 a 19:30 en sentit Viladecans des de Barcelona. 

Tot i que no està licitat ni en concurs, i no té res a veure amb la nova empresa de bus metropolità, un cop finalitzin les obres de transformació de la C245 s’iniciarà el projecte d’implantació d’una una nova línia de bus que uniran Castelldefels amb Cornellà pel carril bus que s’ha dissenyat, i que tindrà un impacte molt positiu en la mobilitat sostenible entre Viladecans i els municipis veïns. A aquest fet també ajudarà el carril bici, i la imminent implantació del bicing metropolità en aquesta regió metropolitana sud. 

Jordi Mazón